Wat mij vaak verbaasd in ondernemersland, is dat producten of diensten in de markt worden gezet die nauwelijks worden getest bij de doelgroep. Het zijn ideeën van managers of ondernemers, die denken dat het wel gaat werken.
Maar wat gebeurd er wanneer het niet raak is? Je komt er wellicht te laat achter dat iets niet werkt. Door schade en schande wordt je wijzer. Dat klopt! Maar je kunt ook dingen voorkomen door vooraf wat dingen (aannames) te testen. Ik vertel je hieronder graag het verhaal hoe ik daar achter ben gekomen in mijn studententijd.
Dik verlies
Als student ben ik begonnen met wat pionieren en ondernemen. Ik heb geleerd dat je naar de doelgroep moet kijken. Daar kwam ik achter door een dikke fout die mij geld heeft gekost, maar ook erg leerzaam was.
Zo huurde ik in 2006 in Deventer een leegstaande horecazaak af midden op de brink. De eigenaar had het te koop staan en wilde nog wel een keer meedenken met mij. Het was tijdens het WK voetbal. Ik zette er een groot scherm neer, regelde een plaatselijke DJ en personeel. En adverteerde met goedkoop bier. Ik liet munten maken en ging achter de ‘kassa’ zitten. Afwachtend op het moment dat er mensen kwamen. Die kwamen er wel, maar bestelden nauwelijks munten. Ze wilden voor de hele middag maar 1 muntje of 2 muntjes. Dus de hele kroeg stond bomvol mensen die nauwelijks iets consumeerden. Gevolg: Dik verlies. Achteraf heb ik waarschijnlijk teveel gericht op de goedkope prijzen, waardoor een publiek kwam die niet veel uitgeeft aan consumpties, maar wel ergens naar toe willen.
Leerpunten en inzichten
Het bovenstaande heeft mij doen beseffen dat je vooral eerst na moet denken over welke doelgroep je wilt bedienen. Je kunt vooraf met ze in contact komen om bijvoorbeeld dingen uit te proberen. Het mooist is wanneer je de doelgroep zelf mee kunt laten denken. Je kunt dan namelijk veel dingen vooraf testen. Handig, want voordat je behoorlijk gaat investeren, moet je weten of het een kans van slagen heeft.
In mijn latere functies bij organisaties (nu nog steeds) zie ik juist dit vaak mis gaan. Veel organisaties en hun mensen zijn in mijn ogen nog steeds veel te veel gericht op wat ze zelf ‘denken’ en ‘willen’. Ze kijken meer naar zichzelf dan naar de doelgroep en kennen de groep niet echt. Ze proberen ze misschien iets door ‘hun strot te duwen’ waar ze helemaal niet op zitten te wachten. Op die manier wordt het – zeker in deze tijd – lastig om een nieuw concept in de markt te zetten.
Goed terug naar mijn begintijd. Met wat meer bagage en ervaring op zak organiseerde ik in 2008 samen met zaal Spoolder in Luttenberg een rock&roll feest. De doelgroep waar ik op mikte waren de ‘boerenrock fans’. Die consumeerden waarschijnlijk wel. Wanneer je zelf de doelgroep niet bent, moet je je verplaatsen in die doelgroep. Op hyves (het facebook van toen) waren diverse groepen die hielden van Normaal, Jovink of Rock&Roll. Ik stelde daar vragen wat ze gaaf leken voor een feest. Wat bleek. Jovink & de Voederbietels, kondigden in die tijd aan te stoppen, daar voelden ze ‘pijn’. En Normaal was super mooie muziek (fijn) maar had niet meer de rock&roll fibe die het vroeger was (pijn). Met die inzichten belde ik Hendrik Jan Bokkers. Destijds gitarist bij Jovink en vroeg hem of het hem niet wat leek om samen met dorpsgenoot Erik Nijmeijer te komen optreden met platen uit het eerste uur van Normaal. Dat had hij bij gelegenheid één of twee keer eerder gedaan. Pieter Holkenborg en broer Bastiaan Bokkers werden ingevlogen. En met een crossmotor en een racemotor die in de zaal een burnout deed, stond het concept in grove lijnen vast. Door vooraf al de doelgroep te betrekken, werd er online in de hyves groepen over werd gepraat. De gitarist van Jovink zou oude nummers van Normaal gaan coveren in Luttenberg…
Resultaat: In 2 weken was de zaal uitverkocht. Er kwamen mensen uit het hele land. Ik kan me nog een groep herinneren die vanuit Panningen (Limburg) met een grote caravan naar Luttenberg kwamen om het feest mee te maken.
En die doelgroep, die consumeerde wel!
Wat heb ik geleerd bleek de basis voor mijn latere werk
- Denk na over de eigenschappen van de doelgroep die je voor ogen hebt. (Maak aannames en ga dit testen)
- Duik in je doelgroep. Ken je doelgroep goed, zodat je daar perfect op in kan spelen. (Wat vinden ze fijn, waar hebben ze pijn / last van?)
- Bedien de doelgroep met de inzichten die je hebt ontdekt. Verzacht de pijn en versterk het fijn!
Maak op basis daarvan een concept en probeer deze voortdurend te finetunen! Dit klinkt erg cliche, maar is vaak in de praktijk nog niet zo eenvoudig als het klinkt. Ik heb hier later een methodiek omheen ontwikkeld.
Hoe ik deze inzichten nu heb doorontwikkeld en ook voor voor jouw organisatie kan toepassen, daarover vertel ik je graag meer.
Maak hier een afspraak