Ik kom ze helaas maar al te vaak tegen. Gladde marketing jongens, die hardwerkende MKB ondernemers beloven te helpen. Omdat je als ondernemer niet alle kennis in huis hebt, of niet de tijd om je erin te verdiepen. Laat je je vaak adviseren en helpen door externe partijen. Uiteraard is dat vaak best zinvol, omdat je de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw organisatie niet altijd bij kunt houden. Maar hoe scheid je het kaf van het koren en kun je vooraf bepalen of iemand onder de categorie ‘gladde gluiperd valt? In de praktijk blijkt ook dat veel ondernemers onzeker zijn over hun bureau relatie. Hoe maak je nu een goede keuze tussen bureau’s? Ik probeer je hieronder mee te nemen in wat ik doe.

Helaas zie ik al te vaak een hoog ‘cowboy gehalte’ onder de marketeers. Ze beloven heel veel, maar uiteindelijk vallen de prestaties je tegen.

Hoe voorkom je dit? Ik probeer in gesprekken altijd zoveel mogelijk vragen te stellen. Bijvoorbeeld naar de mogelijke valkuilen en risico’s die de marketingadviseur ziet. Let op hoe ze jouw verwachtingen managen. Word er wollig gelult en blijft het vooral vaag? Dan is het de moeite waard om je af te vragen of dit de juiste partij is.

Kijk na het gesprek ook terug op jullie gesprek en bedenk hoe hij of zij tot advies aan jou is gekomen. Zijn ze oprecht geïnteresseerd en stellen ze relevante vragen over jouw bedrijf? Goede consultants stellen jou als ondernemer of marketeer juist veel vragen over jouw ervaringen, doelen en klanten. Mocht de partij voornamelijk advies geven op basis van hun eigen ervaringen, zonder jouw situatie uitgebreid in kaart te brengen, dan is het verstandig om te twijfelen of ze wel de juiste expertise bezitten om samen met jou te groeien.

Een andere belangrijke vraag die je kunt stellen is: “Waar komt jullie marketingkennis vandaan?” Luister naar wat de marketeer drijft en hoe hij of zij is opgeleid. Als ze beweren dat ze zelf alles in de praktijk hebben geleerd, moet je uitkijken. Je zoekt juist iemand die verder kan kijken dan hun eigen ervaringen, maar ook over het brede spectrum en je interne organisatie na kan denken. En daar in elk geval vragen over stelt.

Vraag ook hoe het bureau jullie bedrijf ziet. Luister goed naar hun antwoord en beoordeel of ze oprecht begrijpen wat jullie doen, waar jullie voor staan, wat jullie ambities zijn en wat voor jullie belangrijk is in de samenwerking.

Neem verder de tijd om kennis te maken met meerdere mensen in de organisatie. Misschien heb je een geweldige klik met de accountmanager of directeur, maar dit zijn meestal niet de personen waarmee je dagelijks te maken krijgt als je eenmaal in zee gaat met het bureau. Onderzoek of de andere mensen in de organisatie even bekwaam en enthousiast zijn, en of ze passen bij jullie als organisatie. Soms kom je daar pas achter door met ze te werken, maar neem gauw afscheid wanneer het je om de een of andere reden niet bevalt.

Bij slechte beslissingen hoor je vaak collega’s tegen elkaar zeggen: “Ik had er geen goed gevoel over, maar ik vertrouwde op jou.” Onthoud dat iedereen (ook een slim persoon) irrationele beslissingen neemt. Betrek daarom andere mensen uit jouw organisatie bij de beslissing en vraag je collega’s om eerlijk hun mening te geven en hun gevoelens te uiten.

Als ondernemer of in-house marketeer is het belangrijk om een relatie op te bouwen met partners die met je kunnen meegroeien. Maak pas een keuze als je er volledig van overtuigd bent dat deze partner je in de komende jaren verder kan helpen. De juiste partner begrijpt jouw situatie, denkt met je mee en helpt je om je resultaten te optimaliseren. Elke ondernemer is uniek en elke situatie is anders. Het is een proces van verkennen, proberen, leren en aanpassen.

Een goede marketingpartner richt zich in mijn ogen, op de lange termijn. Ze delen niet alleen hun visie en inzichten, maar zijn ook eerlijk over de mogelijke consequenties en risico’s van bepaalde keuzes. Zo duurt online marketing vaak best lang voordat het je geld op gaat leven. En uiteindelijk heb je nooit de garantie dat het ook echt gaat gebeuren. Net zoals een goede financieel adviseur nooit zal zeggen: “Investeer hierin en je krijgt gegarandeerd rendement.” Ze zullen je verschillende opties laten zien en je helpen een weloverwogen keuze te maken door je goed te informeren. Datzelfde mag je van een marketingbureau verwachten. Dus transparantie, eerlijkheid en dat ze je betrekken bij de analyses. Ze doen dit door de belangrijkste inzichten met je te delen en laten zien waar hun keuzes op gebaseerd zijn.

Heb je twijfels? Je mag mij ook altijd bellen, mailen of appen!

Of plan direct een video-afspraak