In mijn vorige maandelijkse blog voor De Ondernemer ben ik ingegaan op creatieve campagnes en waarom je daarmee meer naamsbekendheid krijgt. In dit blog wil ik je wat stappen geven hoe je zelf tot een aanpak met creatieve concepten voor een campagne kunt komen.
Als het gaat om naamsbekendheid te vergroten dan kun je niet zonder de juiste content. Een campagne moet daarom contentgericht bedacht worden. Dat doe je niet met één idee, één keer posten op LinkedIn, maar het vergt een lange termijn visie. Hieronder geef ik je vijf stappen om te werken aan jouw naamsbekendheid:
Stap 1: Wie wil jij bereiken doormiddel van creatieve concepten?
Wanneer je content gaat maken voor naamsbekendheid, is het allerbelangrijkste dat je duidelijk hebt wie jouw publiek of doelgroep is. Duik in die doelgroep en ga op zoek naar dingen wat hen bezig houdt. Waar voelen ze pijn of wat vinden ze fijn? Kun je daar een verhaal van maken? Bijvoorbeeld wanneer jouw doelgroep huisartsen zijn, misschien kun je onderzoeken waar ze in hun praktijken tegenaan lopen. Kun je dat uitvergroten? Of een verhaal van maken?
Stap 2: In welke formats kun jij jouw creatieve concepten gieten?
Content kun je in verschillende formats gieten. In dit blog ga ik dieper in hoe je makkelijker komt tot creatieve concepten die jouw doelgroep weten te raken. Wanneer je dat goed neerzet, weet jouw publiek beter wat ze kunnen verwachten. Bepaal het uiteindelijke format op basis van de voorkeuren van jouw doelgroep. En bedenk om dit format iets unieks of opmerkelijks. Bepaal dus welk soort content het meest geschikt op opmerkelijkst is. Video, Podcast of gewoon tekst met fotografie?
Stap 3. Maak een serie die je via meerdere invalshoeken gaat verspreiden
Als het goed is heb je nu een keus gemaakt uit een creatief concept. Bedenk nu een vorm hoe je dit concept in een serie met meerdere invalshoeken kunt verspreiden. Kijk dus of je jouw content in stukken kunt knippen. Wellicht kun je hier ook spanning aan toe voegen, door te verwijzen naar een vervolg. Dan blijven de creatieve concepten beter hangen bij jouw publiek. Dit is belangrijk. Wanneer je een keus gemaakt hebt uit de creatieve concepten. Je verspreid jouw content dan in stukken en deelt regelmatig teasers of aanverwante zaken rondom de orginele content. Ook kun je vanuit andere invalshoeken de content verspreiden. Bijvoorbeeld: behind de scene’s of making of. Op die manier hou je je publiek ook vast en laat ze jouw gemaakte content makkelijker vinden.
Stap 4. Zorg voor een langere termijn distributie van deze content
Bij naamsbekendheid gaat het nooit om directe verkopen. Maar veel meer om de langere termijn strategie waarmee je jouw merk meer bekendheid geeft en op den duur dus ook meer verkopen. Hou daar dan ook rekening mee in je content planning rondom de creatieve concepten. In goede content kun je jouw doelgroep aan je binden en dat zal op termijn dus wat gaan opleveren. Wanneer je deze content dus gaat verspreiden, moet je nadenken hoe je dit voor een langere termijn consistent kunt doen. Ook zou je van je content, advertenties kunnen maken. Waarbij je het meteen ook een stuk meer meetbaar maakt wat jouw content doet. Zo help je jouw publiek om jouw organisatie te herkennen.
Stap 5. Denk direct na over het meetbaar maken
Online content kun je heel veel meetbaar maken. Naamsbekendheid is minder eenvoudig te meten dan bijvoorbeeld conversie. Maar je kunt wel direct verkeer naar je website en terugkerende bezoekers met zoekgedrag naar bijvoorbeeld jouw merknaam, gaan meten. Ook kun je meten op welke kanalen jouw content het beste scoort. Dit soort gegevens kun je in kaart brengen. Je krijgt dan een indruk wat dit voorafgaand aan de content of campagne doet en of je tijdens het verspreiden van de content / campagne daarin groei ziet? Dat zegt natuurlijk nog niet alles, maar zegt al wel iets meer, dan wanneer je niets meet.
Denk vooraf dus goed na of je het meetbaar wilt maken. Het kost namenlijk weer extra tijd en dus geld. Wil je het uberhaupt meetbaar maken? Zo ja, dan heb je daar verschillende tools voor. Een handige tool is bijvoorbeeld Google Datastudio. Daar kun je jouw resultaten samen laten komen.
Uiteraard gaat het met het bedenken en neerzetten van creatieve concepten er altijd om dat je het gaat doen. Door te doen ga je leren en door te leren ga je verbeteren.
Ik kan me voorstellen dat je hulp kunt gebruiken hierbij. Mocht je een keer willen sparren met mij. Neem dan vooral contact op of plan direct vrijblijvend online een kennismakingsafpraak in mijn agenda.