Wat kun je in tijden van schaarste als MKB ondernemer leren van wendbare startups?
Wat kun je in tijden van schaarste leren van wendbare startups
In tijden van verandering en schaarste is het wellicht nog belangrijker om nieuwe kansen te ontdekken. Juist iets doen wat en wanneer anderen het niet doen, dan ontstaan er kansen. Bijvoorbeeld personeel aannemen, wanneer het economisch minder gaat. Of het nu economisch goed gaat of slecht, nieuwe ideeën in de markt zetten kun je in elke tijd proberen. Maar hoe doe je dat als ondernemer. Je hebt er in deze tijd vaak nauwelijks de tijd voor. In mijn eigen omgeving (Salland) merk ik door de waan en drukte van de dag, dat ze wel willen verkennen, maar niet zien hoe ze dat voor elkaar kunnen krijgen. Ze zijn zelf druk en het personeel hebben ze hard nodig om bestaande zaken draaiende te houden. Veel zou je kunnen leren hoe de betere startups dit aanpakken. Die zijn wendbaar en testen snel of iets haalbaar is of niet. Vooral voor MKB organisaties zouden deze inzichten waardevol kunnen zijn in deze tijd. Wendbaarheid en snel iets testen. Dat kan enorm helpen om nieuwe markten en ideeën te verkennen. In mijn aanpak zitten beiden ingrediënten verweven die op hun beurt weer voortkomen uit de “lean startup methode” en “design thinking”. Methodieken die ook vaak door startups wordt gebruikt. Deze aanpak is het resultaat van ervaringen die ik heb gebundeld, met daarnaast wat creativiteit. In de onderstaande blog zet ik de belangrijkste stappen in deze aanpak voor je uiteen, zodat je er ook zelf mee aan de slag kunt gaan.
1. Zet eerst altijd jouw doelgroep centraal
Wendbare startups zetten altijd de klant centraal. Wie is de ideale klant of zouden we die kunnen vinden, is de eerste vraag de ze zich stellen. Wie zijn ze? Waar bevinden ze zich? Je doet daarvoor dus wat aannames. En dan ga je naar ze op zoek. Vind pijnpunten en fijnpunten. Dat doe je door met ze in gesprek te gaan of te observeren. Waar lopen ze tegen aan? Kun je daar iets op bedenken? In deze stap bepaal je specifiek wie jouw belangrijkste doelgroep is. Voor wie wil jij aantrekkelijk zijn? Duik dan dieper in die doelgroep. Kies dus eerst één doelgroep en neem daar de tijd voor. Waar bevinden ze zich in hun vrije tijd, online etc? Wat doen ze en wat spreekt hen aan. Wat zijn hun pijnpunten in hun dagelijkse leven. Of wat vinden ze juist fijn? Waar liggen hun interesses, waar liggen ze s’nachts van wakker? Kortom welk probleem kun jij voor ze oplossen? En kun je daar iets mee in jouw propositie?
2. Begin net als wendbare startups klein en doe een test
Verwerk de bovenstaande gegevens in een test. Wanneer je bijvoorbeeld wat pijnpunten hebt gevonden, dan kun je proberen dat te benoemen en ze bijvoorbeeld iets te geven waarmee ze de pijn kunnen verzachten. Maak daarvan bijvoorbeeld een advertentie op social media of op plekken waar jouw doelgroep zich bevind. Het mooist is iets van een aandachtstrekker te vinden wat in gaat op hun pijn of juist fijnpunten: Denk iets wat relatief simpel te maken is in advertentievorm. Bijvoorbeeld een catalogus, prijslijst, whitepaper, kalender. Iets wat de moeite waard is om gegevens voor achter te laten. Biedt voor een extra boost een incentive aan bij het invullen van het formulier (bijv. maak kans op, een gratis persoonlijk advies gesprek). Uit die data kun je dan weer meer gegevens halen om te bekijken of je op de goede weg zit.
3. Analyseer en verwerk de resultaten tot een nieuwe test of MVP
Uit zo’n eerste test haal je vaak waardevolle informatie en daarmee krijg je ook vaak nieuwe inzichten die je weer kunt verwerken in een nieuwe propositie waarmee je de markt op gaat om het een en ander te verkennen. Maak op basis daarvan een minimal viable product (MVP). Dat is een eerste versie van het daadwerkelijke product of dienst die je uitrolt naar je klant. Je kunt daar bijvoorbeeld al een landingspagina op maken om resultaten te bekijken en nog meer data binnen te halen. Om je een voorbeeld te geven. Bij deze klant was de MVP een eenvoudige webshop, waarmee we heel veel geleerd hebben.
4. Blijf luisteren naar jouw klant
Met een MVP ga je leren of de propositie ook echt levensvatbaar is. Probeer jouw doelgroep aan te haken door het gebruik van een optimale mix van kanalen waar ze zich bevinden. Bijvoorbeeld Facebook, Google Shopping, advertising. Vergeet dan ook niet retargeting in te zetten geïnteresseerden die je landingspagina in eerste instantie zonder conversie hebben verlaten kun je opnieuw targetten en laten converteren
Wanneer je vervolgens echt met ze in gesprek gaat, dan ontdek je vaak ook waar nog meer pijnpunten liggen. Misschien kun je daar ook wat mee om zo jouw propositie nog sterker te maken.
5. Omarm verandering en blijf aanpassen
Eigenlijk herhaal je continu de laatste stappen. Als het goed is heb je nu een propositie die je verder brengt. Blijf echter altijd analyseren bij jouw klanten en luister of je jouw propositie moet aanpassen. De markt verandert namelijk continu.